• Personenwagens
  • Bedrijfswagens
  • Trucks
  •  

Simon Loos maakt een significante vooruitgang in elektrisch rijden door het wagenpark uit te breiden met 75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks. Dit is een aanzienlijke verdubbeling van de huidige vloot van 60 elektrische trucks. De overeenkomst werd gesloten tijdens de IAA Transportation in Hannover en vertegenwoordigt een van de grootste orders in Europa tot nu toe. Met een totaal van 135 elektrische vrachtwagens zal Simon Loos het grootste elektrische wagenpark in Nederland hebben, dat voor een groot deel uit Mercedes-Benz bestaat.

GomesTrucks, de vaste mobiliteitspartner van Simon Loos, is trots op de bijdrage aan deze omvangrijke order. “De jarenlange samenwerking tussen GomesTrucks en Simon Loos heeft een solide basis gelegd voor de volgende stap richting een elektrische toekomst. 

Naar verwachting gaat de eerste eActros 600, in de herkenbare Simon Loos uitstraling, in het eerste kwartaal volgend jaar de weg op. Het grootste gedeelte wordt ingezet in de winkeldistributie waarbij het opladen van de wagens plaatsvindt bij de opdrachtgevers zelf.

Een volwaardig alternatief
Wim Roks, wagenparkbeheerder bij Simon Loos, is enthousiast over de komst van de trucks. “De eActros 600 is een gamechanger. Tot nu toe konden we met elektrische voertuigen veilig 250 tot 300 kilometer per rit plannen, maar met deze trucks kunnen we nu 500 kilometer halen. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer.”

Naast de standaard CCS laadaansluiting, waarmee de truck kan worden opgeladen met maximaal 400 kW, worden de trucks ook geleverd met een voorbereiding voor MCS-laden (MegaWatt Charging System; megawatt laden). Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, wordt het mogelijk om met 1.000 kW op te laden. Hierdoor kan de truck in minder dan een half uur van 20% naar 80% opgeladen worden. Tot slot krijgen de trucks een e-PTO om de koelmachine op de trailer elektrisch te laten koelen. Dit alles maakt de eActros 600 een meer dan volwaardig alternatief voor de dieseltruck.

Beloftes ingelost
Deze zomer startte Simon Loos, als eerste bedrijf buiten Duitsland, met het testen van de eActros 600. Drie beroepschauffeurs zijn speciaal opgeleid door testingenieurs van Daimler Truck AG. De testtrekker heeft in enkele maanden tijd 25.000 kilometer afgelegd tussen leveranciers en de distributiecentra van Albert Heijn. Roks vertelt: ‘De testtrekker heeft de beloftes van rijcomfort, veiligheid, verbruik én rij-afstand absoluut waargemaakt. Simon Loos is er dan ook trots op om mee te helpen met het perfectioneren van de eActros 600 voordat de serieproductie in 2025 wordt gestart.’

Opleiden van chauffeurs
Nu het aantal elektrische voertuigen meer dan verdubbelt, gaat Simon Loos ook meer medewerkers opleiden voor het rijden met elektrische trucks. In samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wordt er een aanvulling gemaakt op de bestaande interne code-95 trainingen voor medewerkers. Dit is uniek, aangezien geen enkel ander bedrijf gecertificeerd is om deze training aan te bieden.

 

Waar bent u naar op zoek?